Måndag den 6 februari 04:11
Inloggade medlemmar: 0
Andra besökare: 5
Namnsdag: Doris och Dorotea

Annonser: 

Tråden innehåller 11 svar
Trädgård > Allmänt
Svara Lördag 20 Februari 12:25 2010
CaféMaze Sverige siamusen
Kaffesump pa rosor?

Har hört att det ska vara bra men minns inte var jag hört eller lâst det. Någon som vet om det stâmmer?

Vad kan man annars ösa på?

Svara Lördag 20 Februari 14:31 2010 CaféMaze Sverige NoMatter

Kaffesump fungerar som växtnäring i jorden.

Sen hittade jag detta:

Gödsla NaturligtNyckelpiga

Gödsla lite men ofta! Använd naturgödsel - Speciellt kogödsel är bra för rodor. Kompostjord är också utmärkt.
Båda ger bra jordstruktur och främjar mikrolivet i jorden vilket förhindrar skadliga nematoders framfart.

Bananskal är rikt på magnesium, svavel, kalcium, fosfor, kisel och natrium-mineraler som plantorna
behöver för att växa sig starka och sunda och som är bristvara i trädgårdsjorden.
Lägg skalen under ett tunnt lager av jord runt rosenbuskama så blir det rik blomstring.

Persilja - Planterar man persilja i närheten av rosorna får de starkare doft.
De gamla grekerna sådde persilja runt och mellan rosenbuskama. De använde persilja, inte lagerblad, i sina segerkransar.

Gräsklipp - Lägg gärna gräsklipp under rosorna det håller ogräset borta och förbättrar jorden.

Mylla ner kaffesump, teblad, äggskal, gräsklipp och bananskal. Näringsrikt och bra för jordens struktur och mikroliv.
Stick ner vitlöksklyftor för att hålla borta skadedjur och sjukdomar. Så gör de i Bulgarien vid de stora oljerosdistrikten.
Nässelvatten ger växtkraft - Låt brännässlor dra i vatten i några dagar. Vattna rosorna med detta.

1
Svara Lördag 20 Februari 16:19 2010 CaféMaze Sverige siamusen

NoMatter skrev 2010-02-20 14:31 följande:

Sen hittade jag detta:

Gödsla Naturligt

Gödsla lite men ofta! Använd naturgödsel - Speciellt kogödsel är bra för rodor. Kompostjord är också utmärkt.
Båda ger bra jordstruktur och främjar mikrolivet i jorden vilket förhindrar skadliga nematoders framfart.

Bananskal är rikt på magnesium, svavel, kalcium, fosfor, kisel och natrium-mineraler som plantorna
behöver för att växa sig starka och sunda och som är bristvara i trädgårdsjorden.
Lägg skalen under ett tunnt lager av jord runt rosenbuskama så blir det rik blomstring.

De gamla grekerna sådde persilja runt och mellan rosenbuskama. De använde persilja, inte lagerblad, i sina segerkransar.

Gräsklipp - Lägg gärna gräsklipp under rosorna det håller ogräset borta och förbättrar jorden.

Mylla ner kaffesump, teblad, äggskal, gräsklipp och bananskal. Näringsrikt och bra för jordens struktur och mikroliv.
Stick ner vitlöksklyftor för att hålla borta skadedjur och sjukdomar. Så gör de i Bulgarien vid de stora oljerosdistrikten.
Nässelvatten ger växtkraft - Låt brännässlor dra i vatten i några dagar. Vattna rosorna med detta.

Oh tack. Det där var ju smarta tips som är lâtta att fixa!Glad Eller ja,allt utom korna då.

2
Svara Söndag 21 Februari 22:25 2010 CaféMaze Sverige isviol

Kaffesump ska vara jättebra för pioner också. 

3
Svara Tisdag 23 Februari 13:31 2010 CaféMaze Sverige Bellagio

NoMatter skrev 2010-02-20 14:31 följande:

Sen hittade jag detta:

Gödsla Naturligt

Oh, det där lät bra. Har du en länk till texten - kanske finns mer jag kan lära mig?

4
Svara Tisdag 23 Februari 13:48 2010 CaféMaze Sverige NoMatter

Bellagio skrev 2010-02-23 13:31 följande:
Oh, det där lät bra. Har du en länk till texten - kanske finns mer jag kan lära mig?

Klart att jag har: http://www.catweb.nu/rosenwebb/index.html?sida=http://www.catweb.nu/rosenwebb/rosenskotsel.htm

5
Svara Tisdag 23 Februari 13:53 2010 CaféMaze Sverige isviol

Är det någon som bor långt norrut som har tips på härdiga och vackra rosor (gärna klättrande sorter)?

6
Svara Tisdag 23 Februari 13:55 2010 CaféMaze Sverige Bellagio

NoMatter skrev 2010-02-23 13:48 följande:

Tackar!

7
Svara Tisdag 23 Februari 14:03 2010 CaféMaze Sverige siamusen

isviol skrev 2010-02-23 13:53 följande:
Är det någon som bor långt norrut som har tips på härdiga och vackra rosor (gärna klättrande sorter)?

Bor inte norrut men vi har bla Pierre de Ronsard.  De är vackra. Kolla hur hallbara de är.

8
Svara Tisdag 23 Februari 14:08 2010 CaféMaze Sverige isviol

siamusen skrev 2010-02-23 14:03 följande:
Bor inte norrut men vi har bla Pierre de Ronsard. De är vackra. Kolla hur hallbara de är.

De ser underbara ut. Drömmer lite om en pergola på sydsidan. Tyvärr tror jag inte zon 4 räcker till, men jag måste jämföra lite. 
9
Svara Tisdag 23 Februari 14:09 2010 CaféMaze Sverige siamusen

isviol skrev 2010-02-23 14:08 följande:
De ser underbara ut. Drömmer lite om en pergola på sydsidan. Tyvärr tror jag inte zon 4 räcker till, men jag måste jämföra lite.

Ja, de är fina. Lyser verkligen. Vi har ett gäng klâtterrosor till men jag minns inte vad de heter. Kan titta lite sen om du vill.

10
Svara Tisdag 23 Februari 14:38 2010 CaféMaze Sverige isviol

siamusen skrev 2010-02-23 14:09 följande:
Ja, de är fina. Lyser verkligen. Vi har ett gäng klâtterrosor till men jag minns inte vad de heter. Kan titta lite sen om du vill.

Gärna! Det är ju alltid roligt att drömma :-)
11

Rekommendera den här sidan på Facebook   Dela den här sidan på del.icio.us   Dela den här sidan på Digg   Dela den här sidan på Myspace   Dela den här sidan på Pusha   Dela den här sidan på StumbleUpon

Your reply to this:

Annons