Måndag den 6 februari 04:13
Inloggade medlemmar: 0
Andra besökare: 5
Namnsdag: Doris och Dorotea

Annonser: 

Tråden innehåller 38 svar
Trädgård > Allmänt
Svara Torsdag 11 Mars 10:54 2010
CaféMaze Sverige isviol
Vad ska ni så för frön i vår?

Jag fastnade vid ställningarna med blomfrön i butiken. Allt ser ju så roligt ut! Jag vill både odla spännande nya grönsaker och vackra sommarblommor! Nu har jag en hel trädgård att gräva i mot den enda lilla rabatten jag hade förut. 

Vad sår ni? Favorit i repris? Något nytt och spännande? 

Första sidan   Föregående sida
Nästa sida   Sista sidan
1   2   3 
Svara Lördag 10 April 21:18 2010 CaféMaze Sverige NoMatter
Roisin Dubh skrev 2010-04-10 20:50 följande:
Idag har jag och yngsta dottern varit runt i trädgården och planterat solrosfrön.

Och så har jag sått en massa fina blommor i växthuset. Luktärt, underblomma, freesia och en blandning av snittblommor.

I en mörk garderob står smultronfröna och gror under plastfolie.

Grönsakerna väntar jag lite med.

Är du inte lite sent ute? Du som bor i Danmark (nästan) Jag som bor SÅ långt norrut sådde ju för säkert fyra veckor sen, även om jag var VÄL tidig med luktärterna.

Hittade några frön idag som måste vara kvar från förra året, får väl slänga dom i jorden imorgon och se om det blir något av dom. Det står Gentiana på påsen i vilket fall. Sen ska jag så fler Klockrankefrön, för dom jag sådde då har tagit sig jäkligt dåligt måste jag säga.

21
Svara Lördag 10 April 21:21 2010 CaféMaze Sverige HellviHumle
NoMatter skrev 2010-04-10 21:18 följande:
Är du inte lite sent ute? Du som bor i Danmark (nästan) Jag som bor SÅ långt norrut sådde ju för säkert fyra veckor sen, även om jag var VÄL tidig med luktärterna.

Hittade några frön idag som måste vara kvar från förra året, får väl slänga dom i jorden imorgon och se om det blir något av dom. Det står Gentiana på påsen i vilket fall. Sen ska jag så fler Klockrankefrön, för dom jag sådde då har tagit sig jäkligt dåligt måste jag säga.

Då är chansen rätt stor att det blir Gentiana av dem också.

22
Svara Lördag 10 April 21:22 2010 CaféMaze Sverige NoMatter
HellviHumle skrev 2010-04-10 21:21 följande:
Då är chansen rätt stor att det blir Gentiana av dem också.

TROR du? Fast dom är gamla? *hoppas*

23
Svara Lördag 10 April 21:27 2010 CaféMaze Sverige HellviHumle
NoMatter skrev 2010-04-10 21:22 följande:
TROR du? Fast dom är gamla? *hoppas*

Grobarheten går ner men de flesta frön gror efter flera år. Testa! Kasta inget utan att ha provat.

24
Svara Lördag 10 April 21:28 2010 CaféMaze Sverige Roisin Dubh
NoMatter skrev 2010-04-10 21:18 följande:

Jo med smultronen var jag väldigt sent ute. Men luktärterna är precis lagom och de andra snittblommorna funkar fint att så nu också. :-)

25
Svara Lördag 10 April 22:19 2010 CaféMaze Sverige NoMatter
HellviHumle skrev 2010-04-10 21:27 följande:
Grobarheten går ner men de flesta frön gror efter flera år. Testa! Kasta inget utan att ha provat.

Naturligtvis kastar jag inget.

Mina Klockmalvor går inte bra trots att jag köpte dom i år. Minns inte exakt hur många jag sådde men kanske femton. TVÅ har grott. Fnys

26
Svara Lördag 10 April 22:21 2010 CaféMaze Sverige NoMatter
Roisin Dubh skrev 2010-04-10 21:28 följande:
Jo med smultronen var jag väldigt sent ute. Men luktärterna är precis lagom och de andra snittblommorna funkar fint att så nu också.

Ja, luktärterna var ju jag på tok för tidig med, trots att jag gjorde som det stor på påsen. Mina är nog närmare 20 cm långa nu.

Smultronen tar sig det är jag tämligen säker på, jag sådde mina sent som attan för två år sen men dom både blommade och gav bär första året. I år hade jag tänkt flytta på dom, får väl se om dom överlever.

27
Svara Lördag 10 April 22:50 2010 CaféMaze Sverige Roisin Dubh

Jag har tänkt köpa hallonbuskar (alternativt ut och sno ett par vildbuskar som finns i ett skogsparti i närheten) och plantera också. Men om vi köper lär de väl inte ge några bär i redan i år.

28
Svara Söndag 11 April 00:20 2010 CaféMaze Sverige HellviHumle
NoMatter skrev 2010-04-10 22:21 följande:
Ja, luktärterna var ju jag på tok för tidig med, trots att jag gjorde som det stor på påsen. Mina är nog närmare 20 cm långa nu.

Smultronen tar sig det är jag tämligen säker på, jag sådde mina sent som attan för två år sen men dom både blommade och gav bär första året. I år hade jag tänkt flytta på dom, får väl se om dom överlever.

De överlever!

29
Svara Söndag 11 April 00:22 2010 CaféMaze Sverige HellviHumle
Roisin Dubh skrev 2010-04-10 22:50 följande:
Jag har tänkt köpa hallonbuskar (alternativt ut och sno ett par vildbuskar som finns i ett skogsparti i närheten) och plantera också. Men om vi köper lär de väl inte ge några bär i redan i år.

Hallonen kommer på förra årets skott. Så det hänger på hur långt plantorna är nerklippta. De skott som burit bär klipper man bort på hösten.

30
Svara Söndag 11 April 01:37 2010 CaféMaze Sverige NoMatter
HellviHumle skrev 2010-04-11 00:20 följande:
De överlever!

Det låter hoppfullt.

31
Svara Söndag 11 April 08:32 2010 CaféMaze Sverige HellviHumle
NoMatter skrev 2010-04-11 01:37 följande:
Det låter hoppfullt.

Jag flyttade de jag hade och de levde flera år till. Fast de ger väl inte så mycket efter fyra år, har jag för mig.

32
Svara Tisdag 13 April 20:53 2010 Ej inloggad Roisin Dubh

Måste testa att svara från Trädgårdsdags. :-)

Idag har jag köpt lite fler fröer, bl.a. vattenmelon som jag tänkt försöka mig på i växthuset.

Sedan blev det två hallonplantor och två björnbärsplantor, smultron och så en vildkaprifol som jag ska sätta i kruka.

33
Svara Tisdag 13 April 23:16 2010 Ej inloggad Lelle

Det var häftigt med Vattenmelon!
Vilka fröer satsar du på? Nelsons eller Weibulls?
Har hört att det är en oerhörd skillnad och att Nelsons
har mycket högre kvallitet.

34
Svara Onsdag 14 April 09:47 2010 CaféMaze Sverige Roisin Dubh
Lelle skrev 2010-04-13 23:16 följande:
Det var häftigt med Vattenmelon!
Vilka fröer satsar du på? Nelsons eller Weibulls?
Har hört att det är en oerhörd skillnad och att Nelsons
har mycket högre kvallitet.

Just vattenmelonfröna var nog Weibulls har jag för mig.

Jag har inte hört att det är skillnad i kvalitet mellan olika märken men det är det kanske.

35
Svara Onsdag 14 April 12:20 2010 CaféMaze Sverige isviol
NoMatter skrev 2010-04-10 22:19 följande:
Naturligtvis kastar jag inget.

Mina Klockmalvor går inte bra trots att jag köpte dom i år. Minns inte exakt hur många jag sådde men kanske femton. TVÅ har grott.

Av mina sommarmalvor grodde kanske tre stycken i fjol...
36
Svara Onsdag 14 April 16:19 2010 CaféMaze Sverige Maggis Nervis

Jag förgror som mest inne i sovrums och vardagsrumsfönstret nu. Physialis, gurk-melon, paprika. I helgen ska jag sätta dill och harlequin-morot i trädgården.

I år har jag grävt ner vinbär med, men jag börjar ge upp hoppet om mina trädgårdsbjörnbär :-(

I maj nångång så åker resten ner i jorden, örter, rysk gräslök, mer dill,  gurka och tomater

37
Svara Onsdag 14 April 17:58 2010 CaféMaze Sverige NoMatter
isviol skrev 2010-04-14 12:20 följande:
Av mina sommarmalvor grodde kanske tre stycken i fjol...

Vad trist! Jag ska slänga ner de sista fröna i jorden vilken dag som helst och hålla tummarna för att de gror.

38
Första sidan   Föregående sida
Nästa sida   Sista sidan
1   2   3 

Rekommendera den här sidan på Facebook   Dela den här sidan på del.icio.us   Dela den här sidan på Digg   Dela den här sidan på Myspace   Dela den här sidan på Pusha   Dela den här sidan på StumbleUpon

Your reply to this:

Annons